Tzolk’in: The Mayan Calendar

Igrači: 2-4
Vreme: 90min
Godine: 13+
Vreme postavljanja: 5min
Dizajneri: Simone Luciani, Daniele Tascini

BGG Link

KOMPONENTE I DIZAJN

Tzolk’in se sastoji iz osnovne table za igru koja se sklapa kao slagalica jer pojedini delovi sadrže plastične zupčanike. Pored toga tu su cilindri kao “radnici”, drveni resursi, plastične lobanjice, razni kartonski tokeni i tajlovi. Kvalitet izrade je veoma dobar, odnosno ono što bi u današnje vreme bio i neki standard za veće izdavače, dok se vizuelna privlačnost igre dosta svodi na to koliko se nekome sviđa i sama tema. U suštini, osim zbog zupčanika, igra će teško privući veću pažnju prolaznika.

O IGRI

Tzolk’in (Colkin) je moderno ime koje se koristi za 260-dnevni Majanski kalendar, najrasprostranjeniji kalendar mezoameričkih civilizacija pre dolaska evropskih kolonista. Reč u bukvalnom prevodu znači broj dana na Juketačkom Majanskom jeziku, dok njegovo originalno ime nije poznato.

7
Tehnologije donose dodatne resurse, olakšice i poene.

Drugi za redom rad dua Luciani-Tascini (poslednja urađena recenzija je The Voyages of Marco Polo od istih autora), Tzolk’in je worker placement igra za 2 do 4 igrača koji kroz određeni broj poteza pokušavaju da sakupe što veći broj poena uvećavajući svoj uticaj kroz uticaje u različitim kultovima, gradnju monumenta i građevina, razvijanje tehnologija.

Osnovna premisa Tzolk’ina je veoma prosta. Igrač u toku svog poteza može ili da postavi jednog ili više svojih radnika na prazna polja na tabli ILI da skloni jednog ili više radnika sa table, pri tome izvršavajući akcije na kojima se oni nalaze. Tu dolazimo do genijalnog dela ove igre. Kao što sam već pomenuo, igra na osnovnoj tabli ima 5 manjih zupčanika prespojenih kroz jedan veliki u sredini. Središnji zupčanik predstavlja Tzolk’in, Majanski kalendar, dok preostalih 5 zupčanika predstavlja različite građevine koje radnici posećuju kako bi izvršavali akcije. Pomeranjem velikog zupčanika, kako bi se odigrao naredni potez, svi radnici koji se nalaze na malim se pomeraju na naredno polje u okviru te građevine, dobijajući mogućnost da odigraju narednu, jaču akciju. Tako će radnici koji nekoliko poteza potroše radeći na kukuruznim poljima (Palenque) sakupiti neuporedivo više žita nego oni koji tu ostanu kratko.

5
Palenque, kukuruzna polja i pogled na centralni Tzolk’in kalendar.

Za razliku od većine drugih worker placement igara u kojima je što bitnije brzo dobiti veliki broj radnika, u Tzolk’inu postoje 2 stvari koje ne idu u prilog tome. Prva je klasično Rozenbergovsko prehranjivanje na kraju svake četvrtine punog kruga kalendara, dok je druga, zanimljivija, plaćanje postavljanja samih radnika na tablu. Naime, prvi postavljeni radnik je besplatan, ali svaki sledeći košta sve više, često čineći da vaša mala armija radnika bude veoma skupa za održavanje.

Kroz ponuđene akcije, igra nudi razvoj tehnologija koje olakšavaju izgradnju, daju dodatne poene, povećavaju broj dobijenih resursa i slično. Tu su i 3 različita kulta gde se igrači bore za velike poene, ali i besplatne resurse. Građevine igračima nude besplatnu prehranu radnika, resurse, ojačavanje tehnologija i kultova, dok monumenti donose ogromne poene na kraju partije za određene uslove.

Kada se na osnovnom zupčaniku obrne ceo krug, igrači računaju svoje poene i igrač sa najviše poena je pobednik.

3
Tikal za razvoj tehnologija i gradnju.

UTISCI

  • Pozitivni:
    • Veoma inovativan način aktiviranja akcija kroz worker placement mehaniku.
    • Strateške odluke su veoma bitne jer bi igrači trebalo od početka partije da prate i planiraju šta će i na koji način da im donese na kraju poene.
    • Veoma zanimljive i nagrađujuće taktičke odluke.
    • Način odigravanja poteza ne favorizuje ni jednog igrača, odnosno i prvi i ostali igrači imaju svojih prednosti po pitanju redosleda. Akcija za preuzimanje prvog igrača iz poteza u potez uvećava nagradu.
  • Negativni:
    • Strateški veoma zahtevna, što može biti pogubno za ljude koji su navikli samo na taktička planiranja i opuštenije igranje. Veliki broj taktičkih odluka može i da aktivira AP kod onih ljudi koji su mu skloni.
    • Bez obzira na monumente i građevine, igranje često može da bude suviše slično iz partije u partiju.
    • Tabla se blago krivi zbog zupčanika, i svaki put kada vraćamo igru u kutiju se plašimo da će se nešto polomiti.
  • Varijabilnost:
    • Po pitanju varijabilnosti, igra nudi nasumične početne tajlove sa različitim resursima i drugim sposobnostima za igrače, dok tokom igre kroz monumente i građevine usmerava različite strategije. I pored toga, iz partije u partiju možete imati blagi osećaj Deja-Vu-a, jer je modularnost premala, a igra je skoro u potpunosti otvorena po pitanju informacija od samog početka. Sve u svemu, bilo bi dobro da je varijabilnost nešto bolja. Ono što je odlična vest za sve ljubitelje ove igre je da ekspanzija u potpunosti rešava ovaj problem i čini igru blago asimetričnom i modularnom.
  •  Igrači:
    • Kroz nasumično “zatvaranje” polja u 2 i 3 igrača, igra nudi praktično isti užitak bez obzira na broj ljudi za stolom. Treba imati u vidu da sa većim brojem ljudi može doći do prevelikog čekanja na potez, posebno zbog potencijalnog problema sa AP-om.
2
Misteriozna Chichen Itza donosi velike poene i naklonost bogova u zamenu za kristalne lobanje.

UKRATKO

Solidan kvalitet komponenti i vizuelna privlačnost za ljubitelje teme, uz malenu boljku vezanu za tablu sa zupčanicima koja izgleda suviše lomljivo i prelako se krivi u kutiji. Pored toga, Tzolk’in је inovativan i apsolutno predivan predstavnik svog žanra. Igra nudi neverovatno zabavne i nagrađujuće odluke koje nekim igračima mogu biti suviše zahtevne, a treba imati u vidu da bez ekspanzije dosta žrtvuje na nivou kvaliteta ponovnog igranja.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s