Igrači: 1-4
Vreme: 30-120min
Godine: 12+
Vreme postavljanja: 5 min
Dizajneri: Elwen, Mín
Izgubljeno ostrvo, zaboravljena civilizacija, čudovišni čuvari i šaka hrabrih i prekaljenih arheologa. Dobrodošli na Arnak, vaš zadatak je da u stilu Indijana Džounsa isti istražite, otkrijete skrivene lokacije i pridobijete njegove čuvare.

O IGRI
Izgubljene Ruševine Arnaka je igra za jednog do četiri igrača u kojoj ćete građenjem špila i postavljanjem radnika mahom raditi konverziju različitih resursa i pokušati da dođete do što većeg broja poena. Nemojte se plašiti ako vam ovo zvuči suviše “suvo” za gore opisanu temu. Arnak je veoma lepo tematski potkovan za osrednje tešku euro igru, i ako vam se dopada gde je i kako smeštena, definitivno ćete više uživati u njoj.
Arnak je veoma lepo tematski potkovan za osrednje tešku euro igru, i ako vam se dopada gde je i kako smeštena, definitivno ćete više uživati u njoj.
Izgubljene Ruševine Arnaka je prva veća lokalizacija koja nam dolazi iz Games4You i moram odmah pohvaliti kvalitet prevoda. Čini se da će nas domaće radnje razmaziti, jer su dosadašnja iskustva po ovom pitanju zaista sjajna! Pravila su obimna (pre svega zbog dosta ilustrovanih primera), ali lepo organizovana, pa će snalaženje u njima i učenje istih biti dosta lako i brzo.
Na početku igre potrebno je da postavite pločice sa bonusima na traku za istraživanje, nasumično rasporedite pomoćnike na tablu i u zavisnosti od broja igrača zatvorite određena mesta za postavljanje radnika. Svaki igrač dobija dva radnika i špil od 7 osnovnih karata. Igra traje pet rundi od kojih svaka traje neodređen broj poteza dok svi igrači ne odustanu od iste (propuste). Tokom svog poteza igrač može odigrati radnika na već postojeću lokaciju; radnika na novu, nasumičnu, lokaciju, plaćajući za to kompasima, i postavljajući čuvara te lokacije; može pokušati da pridobije čuvara lokacije na kojoj ima radnika; može kupiti neku od raspoloživih karata; odigrati kartu iz ruke ili vršiti istraživanje. Svako postavljanje radnika, bez obzira na to da li je na postojeću ili novu lokaciju zahteva da aktivirate određeno prevozno sredstvo. U početku, za najbliže lokacije, koristićete čizme, dok ćete za dalje lokacije morati da potrošite brod ili džip, a za najdalje avion i/ili dva prevozna sredstva. Ikonice sa prevoznim sredstvima ćete uglavnom koristiti sa karata (umesto da ih odigrate za njihov efekat), pa će tako najvrednije karte imati i vrednije načine prevoza, dok će najlošije karte (npr. strah koji vam daje minus poene i samo bespotrebno povećava špil) imati samo čizme.
Svako postavljanje radnika, bez obzira na to da li je na postojeću ili novu lokaciju zahteva da aktivirate određeno prevozno sredstvo, uglavnom kroz aktivaciju različitih karata, pa će tako najvrednije karte imat i ivrednije načine prevoza, a najlošije – čizme.
Kao što smo pomenuli, cilj igre je uglavnom skupljanje i konverzija različitih resursa. Tako će vam i karte i lokacije uglavnom donositi iste, a njih ćete trošiti na istraživanje i pridobijanje čuvara, što su stvari koje vam donose najviše poena. Što se karata tiče, pored osnovnih koje dobijate na početku igre, igra nudi dva tipa karata; predmeti i artefakti. Predmete ćete plaćati u novcu i automatski ih stavljati na dno vašeg špila. Artefakte, koji uglavnom imaju moćnije sposobnosti, plaćate kompasima i aktivirate ih odmah prilikom kupovine, a zatim stavljate u odbačene karte tokom poteza.

Kada tokom runde ostanete bez karata i resursa da bilo šta drugo uradite, propuštate potez i čekate da svi urade isto. Runda se završava onog trenutka kada svi propuste potez. Na kraju runde potrebno je da promešate odbačene karte i stavite ih na dno vašeg špila i vučete ponovo do 5 karata, pre nego što počnete novu rundu. Na kraju pete runde sabiraju se poeni i igrač koji je sakupio najviše je pobednik.
KOMPONENTE I DIZAJN
Komponente su predivno ilustrovane, pregledne i kvalitetne. Vredniji resursi su izliveni od plastike i jasno odvojeni i skoro da pozivaju da budu dodatno obojeni kako bi igra dodatno vizuelno iskakala, dok su lokacije i čuvari predstavljeni kroz nepravilno oblikovane kartone poprilično velikih dimenzija. Ovo je, ironično, po meni i jedan od minusa igra, jer je skoro sve u njoj, nepotrebno veliko. Tabla će, doduše uz mesta za različite resurse i špilove, zauzeti praktično ceo manji sto.
UTISCI
Arnak je zasluženo jedna od najboljih novijih igara i osvajač mnogobrojnih nagrada. Iako u osnovi ne donosi ništa novo i koristi već isprobane mehanike bez previše eksperimentisanja, način na koji su one uklopljene je intuitivan i zabavan. Igra kroz karte, pomoćnike i različite bonuse nudi i “besplatne” akcije, pa ćete, naročito u presudni trenucima, imati one dugačke i ekstremno zadovoljavajuće poteze u kojima ste postigli neverovatne stvari. Osim što su zabavni, ovakvi trenuci čine da se osećamo neverovatno pametno, pa dodatno ulepšavaju osećaj igranja.
Iako u osnovi ne donosi ništa novo i koristi već isprobane mehanike bez previše eksperimentisanja, način na koji su one uklopljene je intuitivan i veoma zabavan.
Interakcija između igrača je indirektna, ali se ponavlja na više mesta. Osim standardnog postavljanja radnika, tu je i trka za raspoložive karte, bonuse za istraživanje ili pomoćnike. Balans je još jedna stavka koja nas je baš prijatno iznenadila. Bez obzira na koju strategiju se odlučite kao osnovnu, imaćete šansu da uz pametne odluke i malo sreće na kraju pobedite. To može biti istraživanje hrama, pridobijanje čuvara, pa čak i besomučna kupovina karata. Svaka strategija se do sada pokazala kao dobra.

Ipak, kod Arnaka će nekima možda zasmetati uticaj sreće. Dok karte u špilu možete donekle i da kontrolišete, a kupovinu vršite iz reda sa otvorenim kartama, otkrivanje lokacija i čuvara je potpuno druga priča. Potpuno nasumična priroda ovog otkrivanja dovodi do toga da ćete ponekad dobiti resurse koji vam u tom trenutku savršeno odgovaraju ili su vam potrebni da pridobijete otkrivenog čuvara, dok će u drugim trenucima izlaziti stvari koje vam ništa ne znače. Ovo može biti razlika između novog “straha” u vašem špilu (koji dobijate ako čuvar nije pridobijen na kraju runde), pa čak i nekoliko poena na kraju partije, zbog kojih lako možete da izgubite ili pobedite. Naravno, ovo igru ne čini neigrivom i nezanimljivom, ali tvrdokornim mrziteljima uticaja sreće u igrama bi ipak preporučili da je prvo probaju.
Kod Arnaka će nekima možda zasmetati uticaj sreće.
Igra radi fantastično u svim varijantama broja igrača. Zatvaranje određenih polja za postavljanje radnika i manje pločica sa bonusima pomažu da tabla ne bude previše otvorena u manjem broju igrača. Solo pravila su zabavna, ne razlikuju se mnogo od osnovne igre i nisu teška za praćenje. Kao dodatna ispomoć tu je i aplikacija (zapravo sajt) koja pored automatizacije bota ubacuje i solo kampanju.

ZAKLJUČAK
Arnak je prelepa i veoma zabavna igra koja, i pored toga što ne donosi ništa revolucionarno, sjajno uklapa već postojeće mehanike u uzbudljivo iskustvo osrednje teške euro igre koja bi trebalo da bude podjednako zabavna i manje i više iskusnim igračima. Dok prelepe komponente, zabavna i lepo implementirana tema u tome dodatno pomažu.